Statut Poradni Myślibórz

    Niepubliczna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna w Myśliborzu

    Działania poradni, cele do realizacji, zasady pracy poradni zapisane są w statucie

     

    PODSTAWA PRAWNA

    • Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty ( tekst jednolity- Dz. U. z 2004r Nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami);
    • Ustawa z dnia 26 stycznia 1982r. Karta Nauczyciela ( tekst jednolity- Dz. U. z 2006r. Nr 97, poz. 674 z późniejszymi zmianami);
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 11 grudnia 2002 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno- pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych ( Dz. U. z 2003 r. Nr5, poz.46);
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych ( Dz. U. Nr 173, poz. 1072).
    • Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 lutego 2009 r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci ( Dz. U. Nr 23, poz. 133).

    Rozdział 1.

    POSTANOWIENIA WSTĘPNE

    § 1

    1. Niepubliczna Poradnia Psychologiczno- Pedagogiczna zwana dalej Poradnią jest niepubliczną placówką oświatową udzielającą dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu.
    2. Siedziba Poradni mieści się w Myśliborzu, przy ulicy Królewieckiej 45.
    3. Organem prowadzącym Poradnię jest Jarosław Rębiasz- F.H-U „ JAR-MAR” Centrum Kształcenia „ Wiedza dla Wszystkich”, 74-300 Myślibórz, ul. Broniewskiego 16.
    4. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny nad Poradnią jest Zachodniopomorski Kurator Oświaty.
    5. Poradnia używa pieczęci:
      Niepubliczna Poradnia
      Psychologiczno-Pedagogiczna
      74-300 Myślibórz, ul. Królewiecka 45

    Rozdział 2.

    CELE I ZADANIA PORADNI

    § 2

    1. Niepubliczna Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Myśliborzu udziela dzieciom ( w wieku od urodzenia) i młodzieży pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym pomocy logopedycznej, pomocy w wyborze kierunku kształcenia i zwodu, a także udziela rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
    2. Do zadań Poradni należy w szczególności:
      1. wspomaganie wszechstronnego rozwoju dzieci i młodzieży, efektywności uczenia się, nabywania i rozwijania umiejętności z zakresu komunikacji społecznej;

      2. wczesna interwencja i wspomaganie rozwoju dziecka od urodzenia do 7 r.ż.

      3. udzielanie pomocy psychologiczno–pedagogicznej dzieciom i młodzieży niepełnosprawnym, z dysfunkcjami rozwojowymi;

      4. udzielanie pomocy psychologiczno- pedagogicznej dzieciom i młodzieży ze specyficznymi trudnościami w nauce;

      5. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom w dokonywaniu wyboru kierunku kształcenia, zawodu i planowaniu kariery zawodowej;

      6. udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży szczególnie uzdolnionym;

      7. profilaktyka uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom z grupy ryzyka;

      8. wspomaganie nauczycieli, rodziców ( prawnych opiekunów)w pracy dydaktycznej, wychowawczej i terapeutycznej;

      9. współpraca z władzami samorządowymi, organizacjami i instytucjami wpierającymi rodzinę, szkołami wyższymi, mediami;

      10. prowadzenie działalności promocyjnej w środowisku;

      11. organizacja i prowadzenie szkoleń, warsztatów, konferencji naukowych;

    3. Poradnia realizuje swoje zadania w szczególności przez:
      1. diagnozę;

      2. konsultację;

      3. terapię;

      4. psychoedukację;

      5. rehabilitację;

      6. doradztwo;

      7. mediację;

      8. interwencje w środowisku ucznia;

      9. działalność profilaktyczną;

      10. działalność informacyjną;

      11. organizację turnusów terapeutycznych, profilaktycznych etc.

    4. W Poradni tworzy się zespoły wczesnego wspomagania rozwoju dziecka w celu pobudzania psychoruchowego i społecznego rozwoju dziecka, od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole, prowadzone bezpośrednio z dzieckiem i jego rodziną. Warunki organizowania zespołów określa załącznik 1 do statutu.

    § 3

    1. Korzystanie z pomocy Poradni jest odpłatne.
    2. Poradnia udziela pomocy uczniom, ich rodzicom i nauczycielom, a także przedstawicielom instytucji działających na rzecz dzieci i rodziny na terenie województwa zachodniopomorskiego.
    3. Poradnia może świadczyć usługi nieodpłatne różnym podmiotom po wcześniejszym podpisaniu porozumienia z ich organem prowadzącym.
    4. Poradnia może tworzyć filie.

    Rozdział 3.

    ORGANY PORADNI I ZAKRESY ICH ZADAŃ

    § 4.

    1. Organami Poradni są:
      1. Dyrektor Poradni .

      2. Rada Pedagogiczna.

    § 5.

    1. Dyrektor Poradni w szczególności:
      1. kieruje działalnością Poradni i reprezentuje ją na zewnątrz;

      2. sprawuje nadzór pedagogiczny;

      3. realizuje uchwały rady pedagogicznej Poradni, podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących;

      4. dysponuje środkami finansowymi i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie; organizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę Poradni;

      5. wykonuje zadania związane z zapewnieniem bezpieczeństwa wszystkim uczestnikom zajęć organizowanych przez Poradnię;

      6. wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczególnych

    2. Dyrektor jako kierownik zakładu pracy zatrudnionych w Poradni pracowników pedagogicznych i pracowników niebędących nauczycielami, decyduje w sprawach;
      1. zatrudniania i zwalniania;

      2. przyznawania nagród oraz wymierzonych kar porządkowych;

      3. występowania z wnioskami w sprawie nagród i innych wyróżnień.

    3. Dyrektor Poradni w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną Poradni.

    §6.

    1. W Poradni działa Rada Pedagogiczna.
    2. Pracownicy pedagogiczni Niepublicznej Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej tworzą radę pedagogiczną. W zebraniach rady pedagogicznej mogą uczestniczyć z głosem doradczym osoby zaproszone przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej.
    3. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor Poradni.
    4. Przewodniczący przygotowuje i prowadzi za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej zgodnie z regulaminem stanowiącym załącznik 2 do statutu.
    5. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej Poradni należy:
      1. zatwierdzenie planów pracy Poradni;
      2. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w Poradni.
      3. Ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego pracowników pedagogicznych Poradni.
    6. Rada Pedagogiczna Poradni opiniuje w szczególności:
      1. Organizacje pracy Poradni, w tym tygodniowy harmonogram pracy pracowników pedagogicznych;
      2. Propozycje dyrektora Poradni w sprawach przydziału pracownikom pedagogicznym stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego;
    7. Dyrektor Poradni wstrzymuje wykonanie uchwał niezgodnych z przepisami prawa. O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący Poradnię oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny. Organ sprawujący nadzór pedagogiczny uchyla uchwałę w razie stwierdzenia jej niezgodności z przepisami prawa po zasięgnięciu opinii organu prowadzącego Poradnię. Rozstrzygnięcie organu sprawującego nadzór jest ostateczne.
    8. W przypadku zaistnienia sporów pomiędzy organami, Poradnia powoła mediatora do ich rozstrzygnięcia.

    Rozdział 4.

    ORGANIZACJA PRACY PORADNI

    § 7.

    1. Poradnia jest placówką nieferyjną i działa w ciągu całego roku.
    2. Dzienny czas pracy ustala dyrektor Poradni w uzgodnieniu z organem prowadzącym.
    3. Zatrudnieni pracownicy realizują zadania w siedzibie Poradni ale również w środowisku dzieci i młodzieży, w tym w środowisku rodzinnym.

    § 8.

    1. Poradnia wydaje opinie w sprawach:
      1. dostosowania wymagań edukacyjnych wynikających z programu nauczania do indywidualnych potrzeb psychofizycznych i edukacyjnych ucznia, u którego stwierdzono specyficzne trudności w uczeniu się, uniemożliwiające sprostanie tym wymaganiom;

      2. zwolnienia ucznia z wadą słuchu, głęboką dysleksją rozwojową, autyzmem, niepełnosprawnością sprzężoną z nauki drugiego języka obcego;

      3. przystąpienia ucznia lub absolwenta ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się odpowiednio do sprawdzianu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w szkole podstawowej, egzaminu przeprowadzonego w ostatnim roku nauki w gimnazjum, egzaminu maturalnego lub egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe, w warunkach i formie dostosowanych do indywidualnych potrzeb psychofizycznych ucznia lub absolwenta;

      4. o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka;

      5. innych określonych w odrębnych przepisach

    2. Poradnia wydaje także inne opinie na prośbę zainteresowanych.
    3. Opinię wydaje się na pisemny wniosek.
    4. Jeżeli w celu wydania opinii jest niezbędne przeprowadzenie badań lekarskich, koniecznym jest przedstawienie stosownego zaświadczenia lekarskiego o stanie zdrowia.
    5. Zainteresowani mogą dołączyć do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, logopedycznych, lekarskich i innych.
    6. Opinia Poradni zawiera:
      1. oznaczenie Poradni;

      2. imię i nazwisko osoby, której opinia dotyczy, datę i miejsce jego urodzenia oraz miejsce zamieszkania, a w przypadku ucznia- również nazwę i adres szkoły oraz oznaczenie klasy, do której uczeń uczęszcza;

      3. stanowisko Poradni w sprawie, której dotyczy opinia, oraz szczegółowe jego uzasadnienie;

      4. wskazanie odpowiedniej formy pomocy, w szczególności pomocy psychologiczno-pedagogicznej udzielanej w przedszkolu, szkole lub placówce, stosownie do potrzeb, oraz szczegółowe uzasadnienie wskazanej formy pomocy.

    7. Opinie Poradni podpisuje dyrektor Poradni.
    8. Podpisy osób sporządzających opinie znajdują się tylko na kopii.

    § 9.

    1. W Poradni jest organizowany i działa, na zasadach określonych w odrębnych przepisach, zespół opiniujący wydający opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
    2. Przewodniczącym zespołu opiniującego jest dyrektor Poradni.
    3. Zespół opiniujący działa zgodnie z przyjętym regulaminem stanowiącym załączniki 3 do statutu.

    Rozdział 5.

    PRACOWNICY PORADNI ICH PRAWA I OBOWIĄZKI

    §10.

    1. Poradnią kieruje dyrektor.
    2. Poradnia zatrudnia psychologów, pedagogów, logopedów, socjologów, doradców zawodowych, rehabilitantów i innych pracowników pedagogicznych.
    3. W zależności od potrzeb Poradnia zatrudnia też lekarzy oraz pracowników socjalnych, którzy ukończyli studia wyższe magisterskie na kierunkach: pedagogika, psychologia, socjologia lub politologia ( w zakresie pracy socjalnej), a także innych specjalistów.
    4. Poradnia zatrudnia pracowników socjalnych i obsługi.
    5. W Poradni pomocy dzieciom i młodzieży mogą też udzielać wolontariusze zatrudnieni przez dyrektora zgodnie z odrębnymi przepisami.

    § 11.

    1. Pracownicy Poradni mają obowiązek:
      1. przestrzegać porządku pracy ( punktualność, pełne wykorzystanie czasu pracy, właściwe prowadzenie dokumentacji, postępowanie zgodnie z przyjętymi procedurami diagnozowania, opiniowania, prowadzenia działalności terapeutycznej etc.);

      2. uwzględniać priorytety określone przez dyrektora Poradni;

      3. skutecznie i efektywnie wykonywać swoją pracę merytoryczną;

      4. samodoskonalić się;

      5. dbać o dobrą atmosferę pracy i umiejętnie współpracować z innymi.

    2. Pracownicy Poradni maja prawo do;
      1. bezpiecznych i higienicznych warunków pracy;

      2. podnoszenia swoich kwalifikacji i doskonalenia zawodowego;

      3. osiągania kolejnych stopni awansu zawodowego;

      4. swobodnego wyboru metod diagnostycznych oraz oddziaływania edukacyjnego, terapeutycznego, profilaktycznego etc.;

      5. konsultacji i wsparcia w rozwiązywaniu trudnych problemów;

      6. wykorzystywania swoich kwalifikacji i umiejętności do pracy innowacyjnej, tworzenia i wdrażania autorskich programów etc;

    § 12.

    1. Klienci Poradni maja prawo do:
      1. korzystania z zajęć na terenie Poradni w warunkach bezpiecznych i higienicznych oraz gwarantujących zachowanie anonimowości;

      2. korzystania z usług Poradni, na życzenie klienta, w miejscu jego zamieszkania lub miejsca pobytu, jeśli warunki gwarantują prawidłowy przebieg procedur diagnostycznych, terapeutycznych etc.

      3. zachowania tajemnicy danych zgodnie z odrębnymi przepisami;

      4. profesjonalnej pomocy merytorycznej;

      5. otrzymania opinii psychologiczno-pedagogicznej;

      6. otrzymania wyników przeprowadzonej diagnozy psychologicznej, pedagogicznej, logopedycznej etc.;

      7. uczestnictwa w zajęciach indywidualnych i grupowych organizowanych w ramach pomocy psychologiczno-pedagogicznej;

    2. Klienci Poradni maja obowiązek:
      1. przestrzegania Statutu Poradni;

      2. poszanowania mienia Poradni ( pomoce dydaktyczne, sprzęty etc.);

      3. zapewnieni warunków do zajęć, jeśli maja życzenia, by odbywały się one w domu rodzinnym lub innym miejscu ich pobytu.

    § 13.

    1. Poradnia dokumentuje swoja pracę. Poradnia prowadzi;
      1. plan pracy

      2. skorowidz alfabetyczny dzieci i młodzieży korzystających z usług Poradni;

      3. dokumentację badań;

      4. dziennik indywidualnych zajęć pracowników pedagogicznych poradni;

      5. inną dokumentację, zgodnie z odrębnymi przepisami.

    Rozdział 6.

    DZIAŁALNOŚĆ FINANSOWA PORADNI

    § 14.

    1. Pieniądze na działalność Poradni pochodzą z jej odpłatnej działalności statutowej.
    2. Poradnia uzyskuje środki finansowe na prowadzenie działalności także poprzez;
      1. dotacje z jednostek samorządu terytorialnego;

      2. pozyskiwanie funduszy strukturalnych UE;

      3. z darowizn;

      4. grantów.

    3. Środkami finansowymi Poradni zarządza dyrektor.

    Rozdział 7.

    POSTANOWIENIA KOŃCOWE

    § 15.

    1. Zmiany w niniejszym Statucie mogą być dokonywane przez organ prowadzący.

    § 16.

    1. Statut wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2010r.
    Powrót na górę